Educació al Geoparc

Fem accessible a la societat el coneixement científic

Com a Geoparc mundial de la UNESCO, un dels nostres principals objectius és la difusió del nostre patrimoni geològic, paleontològic, ecològic i cultural.

L’educació juga un paper fonamental en aquest àmbit, i per això impulsem projectes educatius, creem recursos didàctics i oferim activitats d’aprenentatge a l’aire lliure, tant des de la mateixa associació del Geoparc com en conjunt amb les institucions educatives del territori.

Recursos per a escoles i instituts

Hem elaborat tot un conjunt de guies, jocs, activitats i llibres per a alumnes d’educació infantil, primària i ESO. També oferim propostes de treballs de recerca per a batxillerat en l’àmbit del Geoparc. Aquests recursos faciliten i complementen l’aprenentatge de les Ciències de la Terra a alumnes de totes les edats.

Taulell del joc de taula dels Salins. Maleta didàctica "Un Geoparc de pel·lícula"
Alumnes del curs de sòls fent treball de camp.

Recursos per a universitats

Des del Geoparc donem suport a universitats i alumnes en Treballs de Fi de Grau, Treballs de Fi de Màster i Pràctiques d’Empresa. A més a més, disposem d’una xarxa de jaciments i museus paleontològics i arqueològics on es desenvolupa recerca universitària.

Participants del camp de treball internacional amb les eines de treball.

Camp de Treball: Reading life in the rocks

De 18 a 19 anys

Talarn, Lleida

Un projecte que enllaça l’estudi i la divulgació de les Ciències de la Terra amb accions de servei a la comunitat, així com la recuperació del patrimoni en diverses localitzacions del territori.

Tasques

  • Recuperació de les parets de pedra seca dels camins.
  • Desbrossament i neteja de camins entre Salàs i Rivert.
  • Recuperació d’antics camins.
  • Adequació de zones per a la realització d’excavacions arqueològiques.
  • Neteja de la séquia i entorn de les salines.
  • Suport als arqueòlegs a extreure pedres i terra.

Els nostres cursos i assessoraments

Al Geoparc, conjuntament amb universitats i altres institucions, creem i promovem cursos per a l’aprenentatge a la natura.

Aquests cursos combinen lliçons teòriques amb sortides al camp, i en ells s’aborden temàtiques com la interpretació de sòls, comprensió de paisatges, anàlisi del canvi climàtic o la vida dels dinosaures.

Alhora, realitzem jornades de formació i assessoraments específics a les entitats col·laboradores per aprofundir i transmetre els valors del Geoparc.

Sortida de camp del curs de Geologia del Geoparc.

Oferta educativa dels col·laboradors

El futur de la divulgació científica

GEOPARC ORÍGENS VIRTUALIS MUSEUM és el projecte que neix de l’objectiu de fer accessibles els resultats de les nostres investigacions científiques a la societat.

Per a fer-ho, estem recopilant, digitalitzant i produint contingut audiovisual en Realitat Virtual a partir de totes les nostres investigacions.

Gràcies a aquesta gran base de dades digital podrem crear material educatiu, divulgar coneixement científic i equipar les rutes del Geoparc amb punts de Realitat Virtual.

Aquest projecte és finançat per MICIU/AEI /10.13039/50110001103 i per la Unió Europea NextGenerationEU/PRTR.

Projecte Vigeocult. Persones provant les ulleres de realitat virtual.